مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23279 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

آيا لازم است انسان ابتدا عاشق كسي باشد و سپس ازدواج كند؟
انسان در هر انتخابي - به خصوص انتخاب همسر و شريك زندگي خود - بايد به چند مطلب توجه كافي داشته باشد: 1. شناخت كافي از مسأله و آگاهي به ملاك ها و معيارهايي كه در تصميم گيري نقش به سزايي دارد؛ 2. تحقيق و تفحص از وجود آن ملاك ها و تناسب فرد مورد نظر با خود؛ 3. مشورت كردن با افراد خبره و با تجربه و بهره گيري از نظرات و تجارب گذشته آنان. طبق آنچه در نامه خود نوشته ايد، گويا به نكات ياد شده توجه داريد. احتمالاً شناخت كافي از ملاك هاي همسر ايده ال داريد و درباره آن انديشيده ايد. هم چنين تحقيق لازم را درباره وضعيت اخلاقي، خانوادگي، ديني و ديگر شرايط لازم براي همسر شايسته به عمل آورده ايد و دقيقاً از ويژگي هاي همديگر مطلع شده ايد. ديگران نيز نظرات مشورتي خود را به شما ارائه كرده اند. در عين حال با خداوند نيز مشورت كرده ايد و او نيز ظاهراً اين پيوند را به صلاح شما دانسته است. بنابراين جاي شك و شبهه اي باقي نمي ماند و نبايد از آينده ترس و نگراني داشته باشيد. چه بسا اين حالت روحي، ناشي از دلبستگي و علاقه زياد شما به آن جوان قبلي باشد و چون نتوانسته ايد ويژگيهاي آن فرد را در خواستگار دوم مشاهده كنيد، به خود شك و ترديد و نگراني راه داده ايد. مطمئن باشيد با ازدواج با اين جوان، و اجراي صيغه عقد و نكاح، محبت و علاقه او در دل شما جاي خواهد گرفت و همان گونه كه در روايات آمده، اين از ويژگي هاي اجراي صيغه نكاح و عقد است. حال كه اين جوان - آن چنان كه خودتان بيان كرده ايد - مناسب و شايسته است؛ با توكل بر خداوند و به دور از هر گونه ترس، اقدام كنيد. حضرت علي(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «هرگاه تصميمي به كاري گرفتيد و نگراني و ترس به شما اجازه انجام دادن آن را نمي دهد، خود را به وسط آن كار رها كنيد و هر چه زودتر وارد عمل شويد». اگر نمي توانيد جواب مستقيم بدهيد و تصميم بگيريد، اين وضعيت روحي را براي يكي از نزديكان خود (مادر يا خواهر بزرگ تر) بيان كنيد تا در اظهار و بيان تمايل باطني شما، به شما كمك كنند و سريع تر از اين حالت روحي بيرون آييد و ديگران نيز راحت شوند. با اين مقدمه جواب پرسش اول شما روشن مي شود كه: قبل از ازدواج، دو جوان با يكديگر آشنا مي شوند و با عقد و اجراي صيغه نكاح، محبت آن دو در قلب يكديگر جاي مي گيرد. و لازم نيست انسان ابتدا عاشق كسي باشد و سپس ازدواج كند. بله لازمه خوشبخت كردن يكديگر، داشتن عشق و علاقه به همديگر است؛ ولي عشق و محبت يكي از عوامل خوشبختي است نه تمام علت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.